6 In Persoonlijk/ Tips

Keep it clean.

Keep it clean. Hoe hou ik mijn huis schoon met 5 mensen in een huis. BMelloW.nl

Vandaag is het Keep it Clean Day! Dit landelijk initiatief daagt alle Nederlanders uit om een dag lang al het zwerfafval op te ruimen dat ze tegenkomen. En mooi initiatief.

Ondanks dat ik dit initiatief steun, heb ik genoeg zwerf afval in mijn huis. Wat ik ook doe. Er slingert altijd wel wat rond. Met een klein huis en 5 mensen waarvan 3 kinderen is het ook niet echt te verwachten. Toch kan ik mijn huis schoon en opgeruimd noemen.  Met een aantal handige tips is mijn huis in een handomdraai opgeruimd en na vandaag die van jou ook.

Als chaoot heb ik voor alles lijstjes. En dus ook een schoonmaak rooster. Veel mensen zullen mijn rooster voor gek verklaren. Maar deze rooster geeft mij houvast. Het is echt niet dat ik me er krampachtig aan vast hou. Het is meer een lijdraad. Als het prachtig weer is of iedereen is vrij dan laat ik echt wel de huishoudelijke klussen voor wat ze zijn.

Mijn keep it clean schoonmaak rooster:

Maandag:

  • Woonkamer: detal spray Tafels, kasten, vensterbank
  • Gang: sopje deur kinken, deuren, richels boven de deur, deurpost, plinten
  • Wc: sopje met bleek deur, wasbak, tegels, kast, vuilnisbak, wc, schonen handdoek
  • Huis: stofzuigen en dweilen, was draaien en vouwen

1ste van de maand:

  • Woonkamer en gang: sopje ramen lappen incl de gang. Binnen en buiten.

Dinsdag:

  • Keuken: sopje plank, kast deuren, wasmachine, muren, vuilnisbak, buffet kast buitenkant + open planken
  • Keuken; Cif aanrecht, kraan en wasbak.
  • WC: bleek doekje lichtknop, deurklink en wc bril
  • Huis: Stofzuigen, was draaien en vouwen

2de van de maand:

  • keuken: sopje – koelkast binnenkant

2x per jaar: April en oktober:

  • Keuken: sopje – koelkast ontdooien.
  • Keuken: kasten binnenkant schoon

Woensdag:

  • Badkamer: sopje – plank, muren, deur, deurpost, bad
  • Badkamer: cif – wasbak, kraan, douchekop en kraan
  • WC: sopje – deur, wasbak, tegels, kast, vuilnisbak, wc, schonen handdoek
  • Huis: stofzuigen en dweilen, was draaien en vouwen

Donderdag:

  • Kinderkamer Lily – Rose: bed afhalen en opmaken
  • Kinderkamer Lily – Rose: Sopje – planken, vensterbank, kasten, deuren, deurpost, grote speelgoed
  • Kinderkamers Jongens: Bed afhalen en opmaken
  • Kinderkamers Jongens: Sopje – planken, vensterbank, kasten, deuren, deurpost, tafel
  • Grote slaapkamer: bedden afhalen en opmaken
  • Grote slaapkamer: sopje: kasten, bureau, vensterbank, deur, deurpost
  • WC: bleek doekje lichtknop, deurklink en wc bril
  • Huis: Stofzuigen, was draaien en vouwen

2x per jaar: mei en november:

  • speelgoed uitzoeken, weggooien, weggeven, overige schoonmaken.

4x per jaar: januari, maart, juni en oktober:

  • matrassen omdraaien

Vrijdag:

  • Woonkamer: sopje – Deur, deurpost, kasten, tafels, vensterbank, bank
  • WC: sopje – deur, wasbak, tegels, kast, vuilnisbak, wc, schonen handdoek
  • Huis: stofzuigen en dweilen , was draaien en vouwen, planten water geven

Zaterdag en zondag:

  • WC: bleek doekje lichtknop, deurklink en wc bril
  • Huis: Stofzuigen, was draaien en vouwen

1ste van de maand:

  • Balkon; sopje – meubels, reling, kast, vloer.

Keep it clean!!! Toelichting:

De keep it clean schoonmaak rooster lijkt misschien heel veel werk. Maar dat valt best mee. Het is een kwestie van bijhouden. Als ik een week een kamer oversla, heb ik de week erna veel meer werk.. Behalve op donderdag ben ik elke dag in minder dan 2 uur klaar.

De maand overzicht:

Deze dingen doe ik elke periode of het nu per maand is of een paar keer per jaar is, ja daar gaat meer tijd in zitten. Vooral het ontdooien en het schoonmaken van het speelgoed. Daar gaat heel veel tijd in zitten. De ramen staan op het rooster op 1 dag. Maar vaak doe ik eerst het ene helft van het huis binnen en buiten. In de loop van de week vaak de andere kant van het huis.

 

Speelgoed schoonmaken:

Ik maak de speelgoed wat groot van stuk is zoals een kinderwagen en een keuken elke week schoon. Soms wel meer. Maar lego, my little people en duplo ga ik niet elke week schoon maken. Dat vind ik echt tijd verspilling. Natuurlijk maak ik iets wat vies is meteen schoon.

Waarom ik het juist in mei en november onder de loep neem? In juni en augustus zijn mijn kinderen jarig. Voordat ze jarig zijn wil ik al het speelgoed hebben uitgezocht. Zo weet ik wat er is en wat er weg kan. Ruimt lekker op.

November spreekt voor zich. Met de feestdagen die voor de deur staan is het maar wat fijn als er weer ruimte gemaakt kan worden. Zo hou ik de hoeveelheid speelgoed in balans.

Criteria om speelgoed weg te doen:

Elke keer als ik de speelgoed onder de loep neem vraag ik mijzelf het volgende:

  • Spelen ze er mee?
  • Past het nog bij de leeftijd?
  • Is het nog heel?

Als je ook maar op 1 van deze vragen het antwoord nee is dan gaat het bij mij weg.

Als het kapot is gaat het de vuilnisbak in. Voor de overige speelgoed bedenk ik mij of ik het zelf wilt houden. Zo gaat lego en duplo nooit weg. Overige speelgoed kijk ik of ik een ander kind in het gezin er nog een plezier mee kan doen. Zo niet dan geef ik het meestal weg.

Te veel aan speelgoed?

Als ze een te veel aan speelgoed hebben dan ga ik toch dingen weg halen. Zo heb ik achterlijk veel Duplo. Hadden mijn jongens alles op hun kamer hier van, mijn dochter niet. Ik heb een selectie gemaakt. Dit omdat mijn dochter ook een keuken en veel poppen spulletjes heeft. Dit hadden mijn zoons niet.

Mijn zoons heb ik toen ze eenmaal oud genoeg waren gevraagd wat ze willen. Lego of Playmobiel. Zo heb ik maar van een soort rommel en is het makkelijker op te ruimen. Ze kozen allebei volmondig voor Lego.

Na de komst van mijn dochter moesten de jongens een kamer delen. Nu hebben ze al hun Lego bij elkaar. Echt mega veel. Maar doordat dit het geen is waar ze veel mee spelen laat ik het voor wat het is. Verder hebben ze nagenoeg geen speelgoed.

Ook heb ik een regel. Spelen doen ze in hun eigen kamer. Tekenen, kleuren en knutselen mag in de woonkamer aan de grote tafel. Voor mijn dochter geld deze regel nog niet. Ik vind niet dat ik dit van een peuter kan eisen. Op dit moment staat haar keukentje in de woonkamer. Maar als de kerstboom weer komt zal deze toch echt naar haar kamer moeten. Dan staat er alleen een ton met wat speelgoed in de woonkamer.

Regels om het huis samen opgeruimd te houden:

Zoals de speelgoed regel heb ik nog een aantal regels waar iedereen zich aan dient te houden. Uiteraard zijn die regels nog wel eens een discussie punt. Zeker met een puber en een wannabe puber in huis.

Regels:

  • eigen bord en glas ten aller tijden zelf naar de keuken brengen.
  • Staat er geen afwas dan was je het zelf af.
  • iets vuil gemaakt, dan maak je het zelf schoon. Lukt dit niet dan vraag je om hulp.
  • kleding in de wasmand.
  • spelen in de woonkamer eerst kamer opruimen
  • elke ochtend bed opmaken, gordijnen open, raam op een kier.
  • Bij binnenkomst schoenen uit en in de schoenen bak.
  • Jassen aan de kapstok
  • Meteen schooltassen leeghalen en opruimen
  • Elke avond speelgoed opruimen. Niks meer op de grond. Zo wel dan eet de stofzuiger het op.

De regels lijken misschien overdreven. Maar voor mij en mijn gezin werkt dit. Ik run het huishouden niet alleen. Al zullen ze dat maar wat graag willen. Door het samen te doen scheelt het voor mij een hoop. Bovendien leren de kinderen hun verantwoording te nemen. Als ze ooit het huis uit gaan weten ze in ieder geval wat het inhoud om een huishouden te runnen.

Naast deze regels hebben de kinderen ook huishoudelijke taken. Niet veel maar wel iets. Hier kom ik in een andere blog ooit op terug.

Nu je weet hoe ik mijn huishouden run wil ik je nog een paar tips mee geven om het huis opgeruimd te houden. En zeker als je klein behuisd bent en elke millimeter moet benutten zullend deze tips van pas komen.

Keep it clean opbergen. BMelloW.nl

  • Schoenen in een schoenen bak.

Dit zorgt er voor dat ze niet in het zicht zijn en het mooi bij elkaar staat. Iedereen één bak of meer.  Zelf heb ik de bakken van de Ikea Trones. Het zijn niet de meest luxe variant. Maar de reden dat ik hier voor koos is omdat ze smal zijn. Daardoor niet veel ruimten in beslag nemen. En ze zijn oneindig stapelbaar. Zo gaan wij er nog een rij naast plaatsen. Dan kunnen de jongens ook hun schooltas en in de winter hun sjaal en handschoenen er in kwijt.

Ook ideaal voor op een zolder of kinderkamer. Speelgoed er in en uit het zicht. Of wat dacht je er van om deze bakken te geruiken als Knutsel/ DIY fanaat. Papier in honderden kleuren netjes opgeborgen.

Maak er een plank boven zodat de lelijke bovenkant niet meer te zien is en je kan er nog wat moois op plaatsen. Voor een super mooi geheel. ( Zie bovenstaande foto)

  • Kinderkeuken van Ikea

De kinderkeuken van de Ikea de Duktig. Favoriet van mijn dochter en in vele huizen terug te vinden. Maar al die spullen die je overal vind in huis. Overal plastic eten. Ik werd er gek van. Proppen in de kastjes en bij het openen viel het er al weer uit.

Ik heb twee lagen bakken gekocht bij de Action die perfect in de kastjes past. Hier ruim ik nu al het kleine spul in op. Zo opgeruimd. De bakken kan je makkelijk door het huis mee nemen als je opruimt.

  • Speelgoed opbergers.

Nog een tip en ook dit is weer van de Ikea de Trofast. I love this store. Flexibele opbergruimte voor speelgoed & spelletjes. Niet meer netjes in de kast opbergen. Je mietert het gewoon in een bak. Ideaal. Zo heb ik ze voor mijn zoons en hun Lego. De trap model hierin heb ik weg gedaan. Mijn kinderen gingen het gebruiken om ook daad werkelijk naar boven te klimmen. ( zie bovenstaande foto)

Bakken of lades onder het bed kan ook erg makkelijk zijn. Zeker als je niet al te root woont. En op berg ruimte schaars is.

Of stapel de Lacks tafels van de ikea op elkaar. Insta ruimte terwijl ze hun gemaakte spulletjes kunnen uitstallen. Zoals hun Lego bouwwerken. ( zie bovenstaande foto)

  • CD’s en DVD’s opruimen

Leuk hoor een muur vol DVD’s en CD’s. Maar wat als je een klein huis hebt of het te rommelig er uit vind zien. Dan kan je het allemaal achter een gesloten deur op ruimen. Als je toch ruimte zat hebt. Dan zie ik het probleem niet. Ik vond het op een gegeven moment een doorn in het oog. En ik had een hele boekenkast vol met DVD’s en CD’s. Zonde van de spaarzame ruimte.

Uiteindelijk ben ik alles uit hoesjes gaan halen en in speciale mappen gaan plaatsen. Dit leverde mij meteen een lege kast op. Alleen een plank in de tv kast neemt het nu nog maar in beslag. Zo blij dat ik dit heb gedaan. Al koste het best wat overredingskracht met mezelf. Ik vond het best zonde. Maar de ruimte die ik er voor terug kreeg was het dubbel en dwars waard.

Tot slot:

  • Als je meer rust in je huis wilt en het meer opgeruimd er uit wilt laten zien. Begin dan alles weg te doen wat je echt niet gebruik. Wees kritisch.
  • Kleding weg doen van je zelf maar vindt je dit lastig. Weet je niet zeker wat je te weinig draagt. Hang alles omgekeerd op de hanger in de kast. Is het na een paar maanden niet omgedraaid dan weet je dat het niet gedragen is. En dus weg kan.
  • Ga je speelgoed van je kinderen uitzoeken. Doe dit liever niet waar zij bij zijn. Zo kan er veel meer weg. Ik haal vaak 2 vuilniszakken vol weg. En meestal hoor ik ze nooit over spullen die ze missen. Ja soms maanden later.
  • Aan het einde van de dag alles opruimen. Zo start je de volgende dag met een fris huis en een frisse geest.
  • Is je huis een chaos en kom je er niet uit. Schroom je dan niet en vraag familie of vrienden om hulp.

Mijn schoonmaak rooster kan voor sommige overweldigend zijn. Dat snap ik me maar al te goed. En ik hoor sommige al.. Ja maar je bent toch thuis dan heb je toch niks beters te doen. Mijn rooster had ik al toen ik Full time werkte als alleenstaande moeder waarvan mijn kinderen toen ook nog twee keer per week naar zwemles moesten.

Doordat er overdag niemand thuis was werd het ook minder vies dan nu. Bovendien maakte ik het grootste deel van het huis schoon als de kinderen sliepen. Ik geloof niet in excuses. Waar een wil is, is een weg….

Maak zo en zo een rooster waar jij je prettig bij voelt en wat jij aan kan. En laat het gezin mee helpen zo groot en of klein zo ook zijn. Het huishouden run je als gezin. Niet alleen.

Keep it clean!!!

Ik denk dat je voor nu wel even voort kan met mijn tips. Hoe opgeruimd is jouw huis? Heb jij wat aan mijn tips? Heb jij een schoonmaak schema? Of heb jij voor mij de ultieme schoonmaak en opruim tip. Ik hoor het graag van je.

Melanie mijn naam. BMelloW.nl

Volg jij mij al op: Pinterest, Facebook, Instagram, Twitter  & Google+

Keep it clean. Van opruimt tips tot een complete schoonmaak rooster. BMelloW.nl

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Vlijtig Liesje
    15/09/2017 at 11:10

    Wauw, het ziet er inderdaad arbeidsintensief uit. Maar als je alles zo opschrijft klinkt het misschien ook wel als heel veel. Goed om te horen dat het in de praktijk wel meevalt.

    • Reply
      BMelloW
      16/09/2017 at 06:48

      Valt echt heel erg mee. En opgeschreven lijkt het ook meer

  • Reply
    Sylvia - alovelyadventure
    15/09/2017 at 10:45

    Jeetje lekker getikt weer je snapt vast wat ik bedoel

    • Reply
      BMelloW
      16/09/2017 at 06:48

      Hahaha ik begrijp je. Ondanks je typfouten

  • Reply
    Sylvia - alovelyadventure
    15/09/2017 at 10:44

    Ik heb ook zo’n soortgelijk schema. Heerlijk ald alles svhoon en fris is. Daarnaast veeg en stofzuig ik elke dag moet wel met al dat zand, een kat en een kind dat haha.

    • Reply
      BMelloW
      16/09/2017 at 06:47

      Ik haat zand in mijn huis. Met een zandbak voor de deur en een waterpomp is het om die reden ook altijd stofzuigen en zwijlen. En ja er gaat niks boven een schoon en fris huis. Heerlijk

    Leave a Reply