2 In Crea- cross 2018/ DIY/ Knutselen

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen

Het is tijd voor weer een nieuwe Crea- cross uitdaging van Ilse (Kreanimo.) Deze week is het thema; verven. Een thema waar ik dol op ben. Is van verven. Al laat ik het te weinig zien op mijn blog. Ik vind dit dan ook erg leuk om iets mee te doen. Ik koos voor iets wat je nog niet eerder hebt gezien op mijn blog. Iets over een schildertechniek of schilder.

Iets vertellen over een schildertechniek of schilder(rij) wil ik wel vaker gaan doen. Een leuke DIY maken met een techniek of schilder in mijn achter hoofd.

Tijdens mijn studie raakte ik al snel in de ban van mijn favo schilder Monet. Maar ook pointillisme. De techniek is zo iets bijzonders en best tijd rovend dat ik dit zeer interessant vond en eigenlijk nog steeds vind. Ergens kan ik niet begrijpen dat er grote schilderijen mee zijn gemaakt. Er gaat zo enorm veel tijd in zitten. En de techniek is niet makkelijk toe te passen kwam ik achter.

Pointillisme wat is dat precies?

Voordat ik mijn DIY ga uitleggen wil ik iets vertellen over pointillisme. 

Aan het eind van de negentiende eeuw werd Pointillisme vooral beoefend. Door kleine stipjes te plaatsen op het doek ontstond het geheel. In het pointillisme word alleen maar gewerkt met primaire kleuren.  Door de stippen zodanig aan te brengen op het doek werden de kleuren voor het oog secundaire kleuren. De hersens worden als het waren bedrogen.

Wil je meer weten over pointillisme ga dan eens naar de site van Mariette Haveman zij legt het leuk uit plus wat bekende schilderijen.

Wat zijn primaire kleuren?

De primaire kleuren zijn blauw, geel en rood. Met deze kleuren kan je werkelijk alle kleuren maken. Oke af en toe een beetje vals spelen met wit en zwart. Maar echt met deze drie kleuren kan je alle kleuren maken.

Wat zijn secundaire kleuren?

Secundaire kleuren zijn de eerst volgende kleuren die je kan maken door de primaire kleuren te mengen.

  • geel + rood = oranje
  • rood + blauw = paars
  • blauw + geel = groen

Wil je je kinderen iets leren over de kleuren maken dan is dit een leuke manier van experimenteren. Hoe je de kleuren in verhouding mengt bepaald de uiteindelijke kleur.

Uiteraard kan je de kleuren nog verder mengen tot tertiaire kleuren. Maar voor nu ga ik je hier niet mee vermoeien. De pointillisme techniek vraagt straks al genoeg aandacht. Daarom koos ik er voor om niet voor meer kleuren te gaan dan de secundaire kleuren.

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen

Moeilijkheidsgraad:

★ ★ ☆ ☆

Tijdsduur: < 60 minuten

Benodigdheden:

  • Wit papier
  • rood, geel en blauwe verf
  • ronde kleine kwast of saté prikkers

Werkbeschrijving:

  • Ik heb met een passer een rondje gemaakt en die in verschillende vakken verdeeld. Je kan elke vorm gebruiken die jij wilt. Let er wel op dat de vormen in elkaar over lopen. En maak de vorm niet te groot. Mijn cirkel is ongeveer 25 cm groot en dat is best groot. Ik heb al niet een lange aandacht span voor dit soort dingen. En kinderen naar alle waarschijnlijkheid al helemaal niet. Maak bijvoorbeeld vierkantjes van vier centimeter. Dat is een stuk meer te overzien.
  • Je kan het met een kwast doen. Maar stip voor stip, is best een hoop werk. Uiteindelijk kwam ik op het idee om een aantal saté prikkers bij elkaar vast te binden met tape. Zo kon ik in een keer 5 stipjes zetten.
  • Nadeel hier van is wel dat je moet oppassen dat je niet te snel buiten de lijnen gaat.
  • Ook uitkijken dat je de saté prikkers niet te diep in de verf doopt anders krijg je een grote klodder. En dat met je niet hebben.

De vakken kleuren:

  • Ik begon met twee vakken geel te maken. Achter af had ik geel beter als laatste kunnen aanbrengen. Daarom raad ik je aan om eerst drie vakken rood en drie vakken blauw te maken met stipjes. Breng daarna gele stipjes aan in een blauw en een rood vakje. Speel een beetje met de kleuren en de stippen. Het zou zomaar kunnen dat je er nog wat blauw of rood bij moet doen om meer een bepaalde kleur te krijgen. Groen vind ik ook beter gelukt dan paars.
  • Meng ook een blauw vakje met rood.
  • Je kan ook vakken primair laten. Door de stippen dichter of verder uit elkaar te plaatsen creëer je een lichte of donkere kleur.

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen

Blenden van de kleuren:

  • Als je denkt dat alles af is ga je het van een afstand bekijken. De stippen vervagen. En de primaire keuren veranderen in secundaire kleuren. Zoals ik al zei, persoonlijk vind ik groen beter gelukt als paars.
  • Doordat ik nogal ziek ben was mijn geduld erg snel op anders had ik vast wel meer mijn best er op gedaan.
  • Als je vind dat de kleuren nog niet genoeg gemengd zijn dan raad ik je aan om nog wat te spelen met de kleuren. Zelf merkte ik dat geel snel verdwijnt en dus veel meer van nodig hebt.

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen. Het hoef natuurlijk niet perfect te worden. Het gaat mij er vooral om dat ze wat leren over pointillisme en over kleuren mengen. Op deze manier combineer je deze twee met elkaar. Leuke bijkomstigheid vind ik dat je hersenen je bedriegen. Dus naast de nodige lessen kunst kan je  ook nog het vanuit de wetenschappelijke kant belichten. Kortom een leuk projectje om op school of thuis te doen met je kind(eren)

Lees ook eens: Wat is gesso?

Heb jij wel eens gehoord van Pointillisme? Heb jij wel eens met je kind(eren) kleuren gemengd? 

Melanie mijn naam. BMelloW.nl

Volg jij mij al op: Pinterest, Facebook, Instagram, Twitter & Google+

Pinnen op Pinterest? Gebruik dan AUB de onderstaande ↓ afbeelding:

Pointillisme, Schildertechniek leren aan kinderen

Deze crea- cross is bedacht door Ilse van Kreanimo vergeet dan ook niet om bij haar te kijken wat zij heeft gemaakt met het thema. Vandaag is er ook een co host, neem je ook een kijkje bij mijn mama momenten. Natasha heeft weer iets heel erg leuks gemaakt. 

Denk je dit lijkt mij wel wat die crea- cross, je kan altijd mee doen. Drop eventueel een link van de opdracht in de onderstaande link.

Link droppen en voorwaarde:

 Loading InLinkz ...

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Kreanimo
    05/04/2018 at 07:29

    Super tof gedaan, Melanie.
    In de klas doe ik het ook wel eens. Ze vinden het wel leuk als de oppervlakte niet te groot is…

    • Reply
      BMelloW
      06/04/2018 at 20:34

      Ja leuk he ik kan me herinneren dat ik het met als kind wel eens met een zwart kroontjes ben hebt moeten doen. Grote operavlaktes zijn voor mij al geen succes kan me voorstellen dat veel kinderen dat ook niet zullen hebben.

    Leave a Reply