1 In Persoonlijk

Terug in vorm. Oefeningen voor de buik

top 10 goede voornemens. Terug in vorm. BMelloW.nl

Elke maand wil ik een sport oefening gaan uitproberen. Eentje waarvan ik denk dit zal misschien wel werken. Mijn bevindingen hier over ga ik met jou delen. Laten zien wat echt wel werkt of niet. Oefeningen die thuis gewoon in de woonkamer gedaan kan worden.

In november vond ik het welletjes. Die lovehandles moesten maar eens weg. Mijn probleem zone zoals bij vele vrouwen buik, billen en benen moesten maar eens wat minder. Ik was de mee torsende kilo.s zat. Nu ruim twee jaar na mijn laatste zwangerschap was ik klaar er mee. Als het niet vanzelf gaat dan maar met wat meer hulp/ discipline.

Maar hoe ga je dat aanpakken. Ik ben een lekkerbek en hou van lekker eten. Bij de basis besloot ik te beginnen: Mijn avond eten. Niet meer grote borden en niet meer 2 keer opscheppen. Meer water drinken. Dit hielp enorm. Ik tel geen kilo’s. Vol trots kan ik zeggen dat ik binnen 6 weken 2 broek maten ben geslonken. Yeah. Na de feestdagen er weer iets bij. Maar toch. Een resultaat waar ik blij mee ben. Nog een kilo of 4 (schat ik) en ik pas weer in al mijn before pregnant kleding. En dat is mijn doel. Heel veel hoef ik dus niet meer af te vallen. Veel meer wil ik ook niet afvallen.

Maar er is iets wat ik nu wel heel erg merk…

Ik zit niet meer zo strak in mijn vel. Nu ik bijna de 40 aan tik en toch wel  veel kilo’s ben afgevallen (vanaf mijn zwangerschap ongeveer 30 kg) is alles een beetje meer gaan hangen en lubberen. Mijn buik heeft los hangend vel, mijn boven armen bewegen vrolijk mee als ik zwaai. En mijn bovenbenen en billen zijn wat putten rijker. Nog maar te zwijgen over de borsten die steeds meer naar het zuiden wijzen.

Ondanks mijn bovenstaande klaaggezang ben ik redelijk tevreden met mijn lijf. Ik ben geen dame die klaagt en er vervolgens niks aan doe. Klaag over wat je kan veranderen en verander dit. Klaag niet over iets waar je geen invloed op hebt of toch niet wilt veranderen. En zo kwam het. ik ga heft in eigen hand nemen. Ik ga mijn lichaam in vorm krijgen ( voor zover dit mogelijk is)

Waarom ik niet met kilo’s werk?

Ik vind kilo’s altijd iets bedrieglijks. Je kan er door gefixeerd raken. Terwijl kilo’s niet alles zeggen. Als je meer sport zal je eerder in kilo’s aankomen dan afvallen. Zeker als je maar een paar kilo wilt afvallen zoals ik. Spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet. Iets wat veel mensen uit het oog verliezen. Ik kijk liever naar hoe mijn lijf er uit ziet en hoe mijn kleding past.

De laatste keer dat ik me woog is een maand geleden. Ik woog toen 62 kilo. Prima voorbij mijn leeftijd en 1 meter en 70 cm. Maar op de een of andere manier past dit gewicht niet bij mijn bouw. Als ik tussen de 56 en 58 kilo weeg dan zit ik als nog in maat 36/ 38 en daar voel ik me net beter bij. Size zero ambieer ik niet. En of een 36 niet meer haalbaar is dan vind ik dat ook prima.

Waarom vanuit huis?

Ik heb een sportschool op loop afstand. Sterker nog ik zie de sportschool liggen vanaf mijn huis. En dat is ook echt de engste in de buurt. Voor andere moet ik minimaal 15 minuten fietsen en dat is geen optie. Dat stimuleert mij niet om te gaan. Zeker niet als ik al geen zin heb. Waarom de sportschool niet bij mij? Ik weiger €109,- per 4 weken te betalen. Ja dat ook nog per 4 weken. Al die leuke extra’s als een spa, schoonheidssalon, zwembad hartstikke leuk maar dat gebruik ik toch niet, daar ga ik dus niet voor betalen. En zo blijft er nog maar 1 optie over, thuis en buiten sporten.

Wat ga ik doen?

Een mooie rooster had ik gemaakt ik zou in het nieuwe jaar beginnen met buiten. Maar daar is niks van terecht gekomen. Slecht weer, druk rooster, zieke kinderen. Tja excuus op excuus. Maar wel waar.

Naast 3 keer per week lopen/ rennen wil ik 5 dagen in de week oefeningen gaan doen. Gewoon vanuit huis. Geen uren durende sessies maar iets wat binnen 30 minuten gedaan is. Zodat je als mama met rond rennende kinderen je nog tijd genoeg hebt voor andere dingen.

Elke maand neem ik een aantal oefeningen met je door om deze vervolgens een maand lang te doen. Vijf dagen per week. Het resultaat neem ik na die maand met je door en geef ik weer nieuwe opdrachten mee voor de maand daarop.

Opdrachten die ik vooral per lichaamsdeel, per probleem gebied ga aanvallen. En als ik dan een aantal maanden verder ben zal ik vast wel weten wat wel en niet werkt en zo een definitieve plan van aanplak kunnen maken.

De oefeningen haal ik van het internet. En bedenk dan wat het voor mij kan betekenen en welke oefeningen haalbaar zijn. Ik ben geen expert als het om sporten gaat. Het lijkt mij alleen leuk om uit te zoeken wat werkt en wat niet. Maar vooral wat is haalbaar vanaf huis. Binnen 30 minuten per dag.

De oefeningen:

Deze maand wil ik gaan beginnen met de buik. Niet dat ik dit als grootste probleem gebied zie. Maar wel een gebied waarvan ik weet dat ik daar het langst voor nodig hebt om dit weer in shape te krijgen. Bovendien toch wel een gebied wat door vele gezien word als een nummer 1 probleem gebied.

Deze oefeningen heb ik voor de buik gevonden. Het ziet er niet uit als te ingewikkeld of voor gevorderde. Haalbaar voor mij en vast voor jou ook.

Hardlopen:

Mijn doel is om meer te bewegen. Bewust te bewegen. Aangezien ik veel zit en steeds minder fit ben moet ook op dit vlak het nodige veranderen.

Naast de oefeningen ga ik minimaal 3 keer per week lopen of hard lopen. Hardlopen is mijn doel. Maar met mijn conditie en slechte knieën is het nog maar de vraag of dit haalbaar gaat zijn. Als hardlopen vanwege mijn knieën er niet inzit dan maar lopen. Lopen op een zo hoog mogelijk haalbare tempo. Niet ver of uren. Ik start met 20 minuten.

Hardlopen doe ik desnoods overdag met mijn kleine meid in de kinderwagen. Ik heb een sportmodel dus dat komt wel goed. Op zondag fiets ik altijd 10+ kilometer naar en van mijn werk. Deze dag tel ik mee als in gesport.

Kijk niet naar wat je niet kan, maar naar wat je wel kan.

Waarom ik dit met jou deel?

Door dit op te schrijven heb ik een stok achter de deur. Immers blaten is doen. Ik ben niet van loze woorden. Maar wel iets wat lui aangelegd en via deze weg geef ik mezelf een flinke schop onder mijn kont. Als ik hiermee andere kan motiveren om mee te doen dan is mijn missie geslaagd.

Resultaat en nieuwe uitdaging:

Zoals ik aangaf wil ik een keer per maand de resultaten met je doornemen. Nu verwacht ik in een maand niet mega veranderingen. Maar door oefeningen onder de loep te nemen zie je wel wat je leuk vind en dus beter volhoud. In het begin verwacht ik meer resultaat dan later in het jaar.

Aan het einde van het jaar hoop ik te kunnen zeggen. Ik heb mijn lijf terug in vorm. Mijn ik terug gevonden. Met een schema dat voor mij helpt. En wie weet ook voor jou.

Tijdens de 3de soms 4de zaterdag van elke maand zal ik de resultaten en uitdaging met je doornemen.

De volgende resultaat en uitdaging staat gepland op zaterdag 24 maart.

Lees ook eens: 18 dingen die ik wil doen in 2018

Ben jij tevreden met je lichaam? Met wat wel en niet? Heb jij misschien nog goeie oefeningen als tip. Drop gerust een link in de opmerkingen.

Melanie mijn naam. BMelloW.nl

Volg jij mij al op: Pinterest, Facebook, Instagram, Twitter  & Google+

Pinnen op Pinterest? Gebruik dan AUB de onderstaande ↓ afbeelding

Sport schoenen en hardlopende vrouw. Terug in vorm. De buik. Elke maand ga ik diverse oefeningen uitproberen. Mijn bevindingen vind je hier terug.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Sylvia - alovelyadventure
    22/01/2018 at 13:10

    Knap! Ik wil ook wat strakker in mn vel komen. Precies hetzelfde 56 kilo past beter bij mij lengte dan de 60 die ik nu heb. Broeken sluiten dan ook mooier aan. Ik doe elke dag plank oefeningen, wandel veel en doe af en toe mee met de popsugar fitness activiteiten via YouTube. Buikspier oefeningen op de grond lukken mij niet ivm teveel pijn in mn rug (waarvoor ik eigenlijk een keer naar de dokter moet, iets met geen tijd/geen zin). Succes met de oefeningen!

  • Leave a Reply